zaterdag 26 februari 2011

Katja Retsin presenteert Kom op tegen kanker show met Wim De Vilder

Katja Retsin presenteert Kom op tegen kanker show met Wim De Vilder
Klief open dus dat spaarvarken, want vanavond is het weer tijd voor de tweejaarlijkse liveshow van 'Kom op tegen kanker'.
Katja Retsin is één van de presentatoren, en vertelt u nu al waar uw geld precies naartoe gaat.
Katja Retsin «Het thema van dit jaar is leukemie, ofte bloedkanker. Dé manier om daarvan te genezen is chemotherapie, maar als die niet aanslaat, heb je nog één laatste kans: een stamceltransplantatie. Ideaal voor zo'n stamceltransplantatie is navelstrengbloed, van vrouwen dus die net een kind gebaard hebben.
»Dat bloed is 'naïef', zoals dat heet: het kan zich makkelijk aanpassen aan degene naar wie het getransplanteerd wordt. Nu is er dus geld nodig om stalen van dat navelstrengbloed te kunnen nemen in ziekenhuizen en moederhuizen, en om die stalen te stockeren - duizend euro kost het om een bloedstaal twintig jaar te conserveren.
»Het ultieme doel is een bloedbank waar doktoren op afroep een staal kunnen bestellen van hetzelfde type bloed als de patiënt. Enkel een praktisch probleem - geld dus - staat nog in de weg.»
 
Vandaar: een grote tv-show om geld op te halen. Wat mogen we verwachten?
Katja Retsin «'t Is een nogal lange show, in twee delen, en om het een beetje afwisselend te houden zijn er in de studio verschillende podia. Phara de Aguirre voert op haar podium gesprekken met mensen die zelf kanker gehad hebben en doktoren. Ikzelf sta op het muziekpodium om de muzikale acts aan en af te kondigen: onder meer Natalia, Bart Peeters en Free Souffriau komen zingen.
»Wim De Vilder is de overkoepelende presentator, die alle podia overziet van op een verhoogje. En dan is er nog Peter Van de Veire, die rapporteert vanuit het KBC-gebouw bij het telefoonpanel met bekende mensen, onder wie trouwens mijn eigen man (Jan Schepens, red.).
»En Marcel Vanthilt gaat op zijn eigen wijze geld inzamelen tijdens de show. Ik weet zelf nog niet wat dat precies zal inhouden, maar ze hebben me gezegd dat het 'leutig' gaat worden.»
 
 Is er een eerbetoon gepland aan Marie-Rose Morel?
Katja Retsin «Weet ik eerlijk gezegd niet; daarvoor bel je het best naar de woordvoerder van Eén.»
 
 Hallo, woordvoerder van Eén?
Björn Verdoodt «Er komt geen eerbetoon aan Marie-Rose Morel, om de simpele reden dat we elke keer op een ander type kanker focussen, en dit keer is dat leukemie. Waarmee ik uiteraard niet gezegd wil hebben dat de kanker van Marie-Rose Morel op enigerlei wijze minder erg was.»
Katja Retsin «Over Marie-Rose Morel gesproken: los van haar politieke achtergrond vond ik het bewonderenswaardig dat ze heel Vlaanderen heeft laten meevolgen met haar ziekte - ik denk niet dat ik die mentale kracht zou hebben als ik voor dezelfde situatie zou komen te staan.
»Ze heeft daar heel veel zieke mensen mee geholpen, daar ben ik van overtuigd. Net wat uiteindelijk ook de bedoeling is van 'Kom op tegen kanker'.»
Het is een druk weekend voor Wim De Vilder. Gisteravond presenteerde hij nog de Nacht van de Vlaamse Televisiesterren; zodra hij vanmiddag de slaap uit zijn ogen heeft gewreven, mag hij zich alweer opmaken voor meer televisiespektakel. Want vanavond praat het nieuwsanker live de moeder van alle liefdadigheidsshows aan elkaar: Kom op tegen kanker. Ondersteuning krijgt hij van Katja Retsin, Peter Van de Veire, Phara de Aguirre en Marcel Vanthilt.
Grote liveshow van Kom op tegen Kanker. De campagne staat dit jaar in het teken van de behandeling van leukemie.
Met live optredens van o.a. Free Souffriau, Bart Peeters en Natalia. Zij worden op het podium verwelkomd door Katja Retsin. Phara de Aguirre ontvangt in de studio Frank Deboosere, voorzitter van Kom op tegen Kanker, en professor Marc Boogaerts, directeur van het Leuvens Kankerinstituut. Phara zal ook gesprekken voeren met getuigen, mensen van wie het leven helemaal overhoop gehaald wordt door leukemie. Peter Van de Veire is ter plaatse in het Brussels KBC-gebouw en brengt verslag vanuit het belpanel. Marcel Vanthilt gooit alle mogelijke wapens in de strijd om vanavond op nog andere manieren geld in te zamelen. Wim De Vilder is de gastheer van de avond.
Wim De Vilder (41) presenteert op 26 februari de liveshow van Kom op tegen Kanker, geassisteerd door onder anderen Katja Retsin. Zij hopen dat de verhalen van de onlangs overleden Marie-Rose Morel en Bart Verbeeck tot nadenken stemmen.
Met 1,6 miljoen euro bracht de liveshow van Kom op tegen Kanker twee jaar geleden een recordbedrag op. Nieuwsanker Wim De Vilder, dit jaar de centrale gastheer tijdens de show, wil niet vooruitlopen op de opbrengst van dit jaar. 'Het doel is een miljoen euro. Uiteraard willen we meer, maar het zou onvoorzichtig zijn te zeggen dat we dat zomaar zullen halen.'
'Leukemie staat dit jaar centraal, maar ik hoop dat mensen zich aangegrepen voelen door álle verhalen over kanker. Ook die van Marie-Rose Morel en Bart Verbeeck, de jongen over wie Phara de Aguirre in Koppen XL een reportage heeft gebracht. Op onze Koppen-reportage over Marie-Rose Morel en alternatieve geneeswijzen hebben we ontzettend veel reacties gekregen. Net als bij Bart Verbeeck was dit een menselijk verhaal waaruit veel mensen moed hebben geput. Voor Marie-Rose en Bart is het niet goed afgelopen, maar voor veel andere mensen hoeft dat niet zo te zijn.'
Wim De Vilder krijgt tijdens de show op Eén een aantal bevallige assistentes naast zich. Katja Retsin verwelkomt op het podium gasten als Bart Peeters, Natalia en Free Souffriau. In de studio praat Phara de Aguirre met getuigen en Frank Deboosere, voorzitter van Kom op tegen Kanker. Peter Van de Veire brengt verslag uit vanuit de telefooncentrale, Marcel Vanthilt gooit alles in de strijd om geld in te zamelen.
Ook Katja Retsin voelt zich betrokken bij de show en de campagne. 'Ik heb een bevriend koppel waarvan de dochter in vijf jaar van leukemie is genezen. Elk jaar geven ze een overlevingsfeest; het meisje is intussen achttien.'
'Kanker zet je leven op zijn kop, alles wordt onzeker. Ook de strijd van Marie-Rose Morel heeft me persoonlijk aangegrepen. Ik bewonder de manier waarop ze haar strijd in de media bleef voeren. Dat was zeer nuttig om mensen bewust te maken. Marie-Rose Morel had twee kinderen, dat laat mij als moeder niet koud. Ik kan me niet voorstellen dat je tegen je eigen kinderen moet zeggen: mama gaat er niet meer zijn. Mijn kinderen zijn al verdrietig als mama drie dagen naar Italië gaat'.
De geldinzameling voor Kom op tegen Kanker begint vandaag. In achthonderd warenhuizen en winkelketens staan gele tonnen waar u geld in kunt stoppen. Katja Retsin heeft alvast kleingeld op overschot. 'Ik gooi mijn kleingeld altijd recht in mijn handtas. Als ik die uitschud, kan ik een hele ton vullen'.
Wim De Vilder bewaart zijn kleingeld altijd voor de winkelkarren van de supermarkt. 'Ik beloof plechtig dat ik dat geld voortaan in die ton gooi'.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten