vrijdag 25 december 2009

Katja Retsin: ,,Met schuilnaam kan ik net zo expliciet over seks schrijven'

,,Met schuilnaam kan ik net zo expliciet schrijven'
Amélie O en Katja Retsin lazen elkaars gebundelde columns


Katja Retsin



La Katja schreef een boek. La Katja is ook de titel. Het gaat om een verzameling columns die ze schreef voor Het Nieuwsblad op Zondag, aangevuld met commentaren. We eten samen tongrolletjes en ik probeer of dame Retsin het achterste van haar tong wil laten zien.


Katja Retsin



Wie het 167 bladzijden dikke boek leest, krijgt een overzicht van de dromen en daden van de dame die presenteert op TV1 en reist voor Vlaanderen Vakantieland . U leest verhalen van op hol geslagen paarden tot Romeinse macho's, van verliefde ouders tot televisiekijkende honden, van Robbie Williams tot Britney Spears, van gekneusde neuzen tot joekels van borsten, van gekke fans tot vervelende auto's. De Vlaamse roem en het meisje van naast de deur in één bundel.


Katja Retsin



Als ik je stukjes lees, relativeer jij heerlijk de roem en de glamour en glitter. Je geniet ervan, maar het beheerst je even niet.


Katja Retsin



Katja Retsin ,,Ja, iedereen heeft toch relativeringszin nodig, vind ik. Bij mij zit dat erin gebakken, ik zit niet te schrijven met de idee van 'nu moet ik dat eens wat relativeren'. Zo'n column vergroot de werkelijkheid natuurlijk een beetje uit. Ik bén een onhandig meiske, dus ik vind het niet erg om daar bijvoorbeeld iets over te schrijven.''


Katja Retsin



Katja Retsin ,,Ik besef dat ik gemakkelijker dan een ander dit boek kon verwezenlijken, omdat ik een bekende kop heb. Maar door de schuld van die bekende kop, moet ik ook soms opletten met wat ik schrijf. Bij al wat ik neerpen, zien de mensen mijn gezicht, dus verzacht ik soms een beetje mijn mening over de dingen. Daarenboven heb ik ook een partner met een bekende kop (nvdr Jan Schepens), dat maakt het dubbel moeilijk. Als ik iets schrijf dat met hem te maken heeft, weten de mensen dat het om hém gaat."


Katja Retsin



Je schrijft ergens een stukje over de lichtheid van het bestaan...


Katja Retsin



Katja Retsin ,,Natuurlijk. Wat is heel die wereld van show en tv waard, in de schaduw van wat er allemaal op deze aardbol gebeurt... Ik ben wel een ambitieus meiske, maar ik wil vooral gelukkig zijn met mezelf en met de mensen die ik graag zie. Ik wil met dit boek de mensen ontspannen, ik gun hen een kijkje achter de schermen van televisie, en wie tussen de regels leest, leert me vrij goed kennen. En mag ik af en toe een glimlach opwekken in deze toch wel heel verzuurde wereld?"


Katja Retsin



Zie jij jezelf een spannende thriller of een psychologische roman schrijven?


Katja Retsin



Katja Retsin ,,Haha, hoe raad je het. Ik droom er wel van, om auteur te zijn van een spannend verhaal. Maar dan lees ik een échte thriller, en ik ontdek hoe geniaal die is geschreven en bedacht, en dan denk ik 'ik zal maar niet verder dromen zeker...'. Ik hou van taal, en van mooi uitgeschreven gedachten. Ik herinner me dat ik heel lang geleden nog afknapte op een best mooie gast, maar zijn liefdesbrief stond vol fouten. Dat deed wel de deur dicht voor mij."


Katja Retsin



Over Amélie O


Katja Retsin



Zou jij een boek kunnen schrijven zoals Amélie O, vol expliciete seks vertellingen over klaarkomen, pijpen en penetreren?


Katja Retsin



Katja Retsin ,,Hihi, 't Is wel straf hoe ze hier schrijft. Natuurlijk zou ik het kunnen, ik ben in mijn stukjes voor de krant trouwens gaandeweg een beetje stouter geworden, en durfde al eens iets maken over de vorm van de penis. Maar zo expliciet als dit,... onder een schuilnaam zou ik het misschien wél doen. Niet als Katja. Ik hou van programma's als Sex in the City , dat vind ik schitterend stout. En ik hou van stout, en dit boekje van Amélie O vind ik wel vree wijs."


Katja Retsin



Verschillen de mannetjes van de vrouwtjes?



Katja Retsin ,,Bij een bende vrouwen voel ik me aanvankelijk veel ongemakkelijker. Daar wordt altijd eerst de kat uit de boom gekeken. 'Moeten we hier jaloers zijn?', vragen de vrouwen zich eerst af. Venten trekken zich daar allemaal veel minder van aan. Maar onder échte vriendinnen zijn wij vrouwen dan weer véél explicieter en vertellen we onze intiemste geheimen. We wisselen ideetjes uit, vertellen pikante details,..."



La Katja poseert voor de foto's. Heel het restaurant Nieuw Stadion staat op stelten. Van ver zie je: deze vrouw kan poseren, die heeft dat nog gedaan. Ze poseert met twee boeken. Een stout, van Amélie, een leuk, van Katja. De leuke kant van Katja Retsin kennen we allemaal. Haar stoute kant leest u misschien ooit zonder dat u het weet, onder een pittige schuilnaam.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten